Vásárlásélmény vs. UI/UX design

Vásárlásélmény vs. UI/UX design a fizikai boltban

Te is biztos tapasztalod, hogy az online piactér bővülésével, a piac átalakulásával egyre nehezebb feladattá válik a kiskereskedők számára, hogy mindig több és több vevőt csalogassanak be az üzletbe, hiszen a potenciális vevőknek is egyre több opciójuk, lehetőségük van rá, hogy ugyanazt a terméket honnan és milyen formában vásárolják meg.

Mind újabb ötleteket kell megvalósítanod, alternatív módon kampányolnod, kommunikálnod, hogy el tudd érni őket és ki tudj tűnni a tömegből. Viszont, ha ez sikerül, akkor onnantól már csak rajtad múlik, hogy mennyire távozik majd elégedetten a nézelődő, akár vásárolt, akár nem.

Ahhoz, hogy előre tudj készülni gondold át, hogy: a boltba lépve azt kapja a vevőt, amit ígértél neki a hirdetésben/ hírlevélben/ közösségi médiában/ kirakatban?

Van valami amivel esetleg még többet is tudsz nyújtani számára? Különleges ajánlat, extra kínálat, különlegesen figyelmes, szakképzett eladók, gördülékeny és pozitív tapasztalatot nyújtó vásárló folyamat? Egyéb?

 

Kanyarodjunk most vissza a címhez:

Hogyan tudod hasznosítani a UI-t és UX-t (user interface és user expreience) a fizikai boltban?

Nem tudom mennyire ismerős számodra ez a két kifejezés, szorosan összekapcsolódnak általában online közegben használják őket, remélem Te is hallottad már. Mivel tavaly egyre jobban elmélyedtem a webáruházak készítésében, nagyon sokszor jött velem szembe ez a szópár.

Amikor először jobban utánajártam, hogy mire is ügyel, milyen szempontok alapján dolgozik egy UI/UX designer, akkor döbbentem rá, hogy hát hiszen én is erről beszélek az idő nagy részében. Ezt próbálom folyamatosan át adni Nektek, csak épp offline közegben, vásárlásélmény címszó alatt.

 

Mivel is foglalkozik pontosan az UI/UX designer:

Röviden weboldalak, webshopok, applikációk, termékek felületét, használati folyamatait tervezi meg, alakítja úgy, hogy az minél inkább felhasználóbarát legyen. Egyszerű, szép de legelsősorban funkcionális.  Először kutat, elemez, tervez majd tesztel, elemez és újratervez, mire elkészül az adott stratégiának megfelelő, kívánt hatást, élményt kiváltó mű.

Nézzünk egy példát, mondjuk a webáruházakat:

A jó design segíti az online boltban a tájékozódást, egyértelművé teszi, hogy mit hol találsz. Vezet az oldalak között, mutatja mit kell tenned, a háttérben marad, ugyanakkor kellemes környezetet biztosít. Szerethetővé, megbízhatóvá varázsolja az oldalt, aminek hatására a nézelődők végül nagyobb kedvvel vásárolnak majd.

 

Ugye milyen hasonló mindez ahhoz, amikről korábban is sokszor írtam már?

Ha mostanában tervezel webshopot nyitni vagy nemrég indítottad és kivitelezőt kerestél a feladatra gyakran láthatod/láthattad a webdesignerek, webshop készítők szolgáltatásai között az UI (user interface) és UX design lehetőségeket is.

Az online térben egyre fontosabb lesz ez a szakma. Egyre nagyobb figyelmet kap a vásárlók élményszerű kiszolgálása. Az offline térben vajon miért nem ennyire elterjedt, még?

Én azon leszek idén, hogy a hagyományos üzletekben és a webshopokban is egyre fontosabb legyen itthon is. Velem tartasz?

 

Mit tehetsz Te, az üzletedben?

Az UX/UI tervezési folyamatokat alapul véve íme egy pár dolog, amit Te is megvalósíthatsz a fizikai boltodban, hogy optimalizáld a vásárlási folyamatokat, megkönnyítsd a vevőid dolgát:

  1. Lépés: Megértés: A probléma megismerése és megértése. A legtöbb hozzád betérő vevő vajon milyen problémára keres megoldást?  Mit szeretne Nálad megtalálni? Ahhoz, hogy a lehető legjobban segíteni tudj neki, lépj hátra egyet és gondold végig, értsd meg a motivációját! Nyugodtan beszélgess néhány visszatérő vagy arra nyitott vásárlóval kutatásképp. Illetve, ahogy azt mindig szoktad (?! :) kérdezd meg a nézelődőket a boltba lépéskor, hogy miben tudsz segíteni mit/kinek keresnek? Írd fel, vezesd a válaszokat, hogy később ki tudd elemezni!
  2. Lépés: Elemzés: Szóval ki is pontosan a célcsoportod? Milyen közös tulajdonságaik, vágyaik vannak? Vajon hogyan tudnál legjobban segíteni ezek teljesítésében? TIPP: Már a termékkínálat összeállítása során tartsd mindig szem előtt a kapott eredményeket!
  3. Lépés: Útvonalak: Vajon milyen útvonalakon (akár átvitt értelemben is) megy keresztül a vevő, mire megtalálja Nálad, amit keres? Milyen lépéseket tesz a boltban? Milyen egyéb termékekkel lép interakcióba (megfigyel, levesz a polcról, felpróbál stb.) mire megtalálja a neki megfelelőt? Mi jár közben a fejében? TIPP: Miután megkérdezted, hogy miben tudsz segíteni, figyeld a vevő útját! Hogyan halad az üzletben? Egyenesen ahhoz a termékhez vezet az útja, ami számára megfelelő lesz majd? Merre kalandozik? Mi tereli el a figyelmét? Élvezi a keresgélést, gyorsan megtalálja, amit keres vagy inkább frusztrált?
  4. Lépés: Optimalizálás: Gondold át, hogyan tudnád megkönnyíteni a vásárlóid útját. Milyen akadályokat kell elhárítanod az útjukból. Van olyan elem, hely, termékcsoport, dekoráció stb. az üzletben, ami valahogy mindig csak útban van? Ami zavaró, ami csak hátráltat? Ami csak szép de nem igazán odavaló, nem igazán funkcionális? Esetleg szükség van minimális vagy netán nagyobb átalakításra a fentiek alapján?
  5. Lépés: Design: Vagyis maga a kivitelezés, átalakítás, egyszerűsítés ugyanakkor élménnyel megtöltés. Nem csak az üzlet lecsupaszításáról van itt szó, de a bolt milliőjének, atmoszférájának egységes kialakításáról is. 
  6. Lépés: Elemzés: az 1-3. pont ismételt elvégzése a megújult üzletben.
  7. Lépés: Korrigálás: ha bármi szemet szúrt, ha fennmaradó problémát találtál, akkor javítsd ki! Dolgozz, fejlessz folyamatosan!

Lehet, hogy kicsit talán elvontan hangzik mindez, túl elméleti. De határozottan megvalósítható. Ha megpróbálod átültetni a saját boltodba ezeket a folyamatokat, sokat segíthet a vásárlási élmény fokozásában vagyis az elégedett, visszatérő vásárlók gyűjtésében.

Ha további tippekre lenne szükséged, tölsd le az ingyenes 27 INSTANT BOLTMARKETING ÖTLET-et

*Az ötlettár letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz és kérheted adataid törlését.

Teremts értéket! Növeld az értékesítést vásárlásélménnyel!

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon (mobil nézetben az oldal alján)!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben!

Posted in Bolti Marketing, Cikkek, Egyéb, Online boltok, Üzletberendezés, Visual merchandising and tagged , , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.