Üzletnyitás? Így kezdd el!

Üzletnyitás

Üzletnyitás? Így kezdd el!

Nem titok, többször említettem már (például itt is írtam róla), hogy az 5-10 éves terveim között szerepel egy boltnyitás. Elég sok ötletem van, több irány is tetszene. De van egy igazán különleges, egész konkrét koncepció is a fejemben. És bár a boltberendezéssel talán nem lesz majd gond :) az indulással, attól tartok, annál több. 

Tény, hogy az utóbbi években elég sok információt gyűjtöttem ezen a téren, hiszen élőben láttuk, hogy az üzletek, akiknek segítettünk hogyan indulnak, mivel küzdenek, mire kell különösen odafigyelniük. De még így is, rengeteg olyan üzletnyitással kapcsolatos terület maradt, amiben egyáltalán nem vagyok jártas. Jó lenne például tudni a lépések pontos sorrendjét. Melyik hatóságot, mikor kell megkeresni, milyen engedélyeket kell összegyűjteni, mi mennyibe fog kerülni stb.

Gondolatban párszor már elindítottam ezeket a köröket és mindig oda jutottam, hogy de jó lenne egy ismerős, akit elejétől a végéig kifaggathatok. 

Aztán pár éve, a Boltberendező indulása után nem sokkal, egyszer csak találtam egy oldalt. Korábban eszembe se jutott, hogy ezt így is lehetne, pedig sokkal profibb és megbízhatóbb megoldás, mint ismerősöket kifaggatni és további (akár már elavult) információ halmokat gyűjtögetni.

Szóval, ha Te is épp üzlet nyitásán gondolkozol és jól jönne egy kis segítség, útmutatás, tanácsadás, netán egy olyan valaki aki a komplett tervezésben segít és súg Neked (akár üzleti vagy marketing tervezésben), akkor figyelj!

galantaiSzeretném bemutatni Neked Galántai Gergely, vállalkozásfejlesztő, marketing tanácsadót.

12 éve segíti a vállalkozások indulását, üzletek nyitását. Az elméleti tanácsok helyett, a gyakorlati megvalósításra fókuszálva oktatási anyagokkal, tanácsadással vagy üzleti terv készítésével. Szükség esetén már működő vállalkozások fejlesztésében is segít elsősorban az online marketing területén.

De meséljen minderről ő! Ismerd meg kicsit jobban, az alábbi interjún keresztül.

 

Kezdjük talán az elején. Milyen problémákkal, kérdésekkel fordulnak hozzád a leggyakrabban az ügyfeleid? 

Érdemes szerintem ott kezdeni, hogy két fő csoportra oszthatók az induló vállalkozók. Az első csoportba azok tartoznak, akik gyakorlatilag minden előkészület nélkül belevágnak egy vállalkozásba. A statisztikák szerint a kis- és középvállalkozások (kkv-k) 60%-a az indulást követő 5 éven belül megszűnik. Ennél árnyaltabb a kép, ha az egyéni vállalkozásokat is belevesszük. Ebben az esetben az 5 éven belüli megszűnés aránya, már közel 70%. Úgy gondolom ez mindent megmagyaráz. Sajnos a többség így kezdik el a vállalkozást. Az ebbe a csoportba tartozókkal már csak akkor találkozom, amikor szinte menthetetlen a helyzet. Túl drasztikus vagy költséges változtatásokat kellene meghozni, de ilyenkor már nincsen kellő motiváció, sem pénz amivel fordítani lehetne a helyzeten. 

Jobban szeretek olyan ügyfelekkel dolgozni, akik még csak tervezik, hogy vállalkozók lesznek és nyitottak arra, hogy elfogadjanak javaslatokat, tanácsokat. Több olyan ügyfelem is volt, akikkel teljesen az alapoktól indultunk, mert gyakorlatilag semmilyen tapasztalatuk nem volt, most pedig sikeres vállalkozásokat működtetnek.

 

Aki üzletnyitás kapcsán keres meg téged, az jellemzően már a projekt legelején kéri a segítséged? 

Ez változó. Vannak, akik a legelején keresnek meg és velem beszélnek először a tervükről. Vannak olyan ügyfeleim, akik már több éve működtetnek egy vállalkozást, de fejlődni szeretnének. Itt is ki szeretném hangsúlyozni a nyitottságot, ami az egyik alapja a fejlődésnek. Úgy látom, hogy a legtöbb magyar mikró- és kivállalkozás alapjaiban nem jól működik.

Mondok egy példát! Nagyon sok vállalkozó taktikai szinten tud csak gondolkodik. A döntéseit pedig ad-hoc, hirtelen felindulásból hozza meg. Például milyen színű legyen a weboldala, hány posztot rakjon fel a Facebookra egy héten vagy éppen a múlt héten látott egy szórólapot, amiről eszébe jut, hogy akkor neki is kellene. Ezzel szemben, ha bemész az üzletükbe, akkor nincsenek megfelelően képzett alkalmazottak, akik kiszolgálnának udvariasan. Nincsen pénzügyi tervük, ami alapján meghatározzák a különféle akciókat. Ezek stratégiai problémák. Előbb az alapokat kellene helyesen lefektetni és csak utána kitalálni, hogy a weboldalon a kék vagy a piros címsor konvertál jobban vagy mit írjunk a szórólapra.

 

Van olyan terület, amit szerinted gyakran elfelejtenek, vagy nem tartanak elég fontosnak a leendő bolttulajdonosok pedig nagyon is érdemes lenne foglalkozni vele, időt, pénzt szánni rá? 

Alkalmazottak. Ma nagyon nehéz jó alkalmazottat találni, aki szakmailag képzett és lojális tud lenni; azt már meg sem merem említeni, hogy tulajdonosi szemlélettel dolgozzon a munkahelyen. Imádom a gasztronómiát, szeretek sütni-főzni, ezért a vendéglátós vállalkozások közel állnak a szívemhez. Több büfé, street food vállalkozás és kávézó indításában segítettem. Emiatt talán jobban észreveszem a hibákat is. Sok helyen hiányolom az udvarias kiszolgálást. A vendéglátós vállalkozásoknál nagy problémák vannak még a minőséggel és az árazással is. Ez viszont nem csak az alkalmazottak hibája, hanem a tulajdonosé is. 

 

Hogyan zajlik nálad a tanácsadás? Mi a folyamata egy konzultációnak?

Kezdő és induló vállalkozóknak, üzletnyitóknak tudok segíteni tanácsadással személyesen, telefonon vagy akár Skype-on keresztül. Az utóbbi években 2 órás konzultációkat tartottam. Ezalatt az idő alatt egészen mélyre tudunk menni egy-egy témában. A tanácsadás lényege, hogy át tudjuk beszélni a vállalkozói ötletet, válaszolni tudok a felmerülő kérdésekre, ami a tervezéshez és az induláshoz kapcsolódik. Például a vállalkozás indításának menete, mikor-mit-hol kell majd intézni, költségek, alapvető adózási kérdések, lehetséges buktatókat, amire érdemes odafigyelni a kezdeti időszakban. 

Másik fő témakör az üzleti terv (pénzügyi terv) készítése szokott lenni, valamint a marketing terv. 

A tanácsadás nálam nem egy jópofa beszélgetést és kávézgatást jelent (sajnos ilyen „tanácsadók” is vannak), hanem az első elhatározást, az első lépést jelenti ahhoz, hogy valaki megvalósítsa a célját vagy az álmát. Ezt pedig nem lehet félvállról venni, ha valaki alázatos és elhivatott a tanácsadói munka iránt.

 

Mit javasolnál annak aki üzlet nyitásán gondolkodik? Hogy fogjon hozzá? Milyen lépések szükségesek a sikeres üzletnyitáshoz?

Először is fontos, hogy hagyjunk időt a tervezésre. Azt szoktam mondani, hogy inkább pár hónappal később nyisson meg, mint hamarabb, de meggondolatlanul. Sőt! Bevallom volt olyan is, aki végül nem nyitotta meg az üzletet. A kérdés jogos: ez vajon kudarc? Szerintem nézőpont kérdése. Ha megnyitott volna sok milliót bukott volna, így viszont nem.

Az alapok lefektetésének a fontosságát és a tervezést nem tudom eléggé hangsúlyozni. 

Első körben érdemes eljutni odáig, hogy meg tudja fogalmazni a leendő vállalkozó, hogy mit is szeretne. Legyen meg az alapötlet. Sokan itt elkezdenek különböző fórumokon kérdezősködni, cikkeket olvasni. Ebben a fázisban én ezt időpazarlásnak tartom. Nálam például 2 óra alatt teljesen képbe kerül és választ kap minden kérdésére az ügyfél. Ezzel szemben vajon egyszer is felmerül a kérdés, hogy aki a fórumon válaszol milyen szaktudással rendelkezik? Esetleg nem pont a konkurense beszéli le arról, hogy megnyissa azt a vállalkozást? 

Tehát, ha az alapötlet megvan, akkor érdemes szakemberekkel konzultálni. Az első lépésben azért ajánlom magamat, mert nálam egy átfogó képet kapnak az ügyfelek arról, hogy majd mikor és kit keressenek fel. Én nem fogom megmondani azt, hogy milyen stílusban rendezze be a boltot vagy milyen legyen a kirakat, de el tudom mondani, hogy mikor jön el az a pont, amikor ezzel kell majd foglalkoznia és akkor Téged keressen :)  De elmondom azt is például, hogy mire figyeljen és hogyan válasszon könyvelőt. 

Ha valakivel üzleti tervet készítek, akkor egészen az indulásig  el tudom őt kísérni úgy, hogy végül ne csússzon ki a tervezett költségkeretből; ami pedig gyakori hiba, ha valaki a saját feje után megy.

 

Ha csak egyetlen tanácsot adhatnál a kis boltosoknak, mi lenne az? 

Ismerjék meg azt, hogy mit jelent szolgáltatni. A boltosokat kereskedőknek hívják, de valójában ők is szolgáltatnak. Nem a magyar példákból és a konkurens boltokból kell kiindulni. Ha valakinek van rá lehetősége nézzen szét külföldön. Pár éve Londonban voltam fél évet, és számomra egy új megvilágításba hozta a szolgáltatás szó fogalmát. Erről sokat tudnék mesélni, de amit kiemelnék az alázatosság és a profizmus. Mindkettőben még van hova fejlődnünk!

 

Ha bárki szeretné a segítségedet kérni az indulásnál, hol lehet veled felvenni a kapcsolatot?

www.vallalkozasinditasa.eu 

Jelenleg még ingyenes üzletnyitási segédleteket 13 bolttípusra a innen lehet letölteni.  

Ha valaki tanácsadás helyett inkább még olvasgatna, akkor pedig ezt a könyvet ajánlom.

 

Az üzletnyitási segédleteket én is letöltöttem anno, szerintem szuper alap. De ha elérkezik a várva várt idő, és az bolt nyitás küszöbén leszünk én biztosan keresni fogom Gergőt! :) Mennyivel könnyebben és nyugodtabban fogunk tudni elindulni így..

 

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon (mobil nézetben az oldal alján)!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben!

Ingyenesen letölthető BOLTBERENDEZŐ MAGAZINOK

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatszés kérheted adataid törlését.

Posted in Bolti Marketing, Cikkek, Egyéb, Üzletberendezés and tagged , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.