Üzletberendezési és bolti marketing tippek: VIRÁGBOLTOKNAK

Copy of Ruhabolt

Üzletberendezési és bolti marketing tippek: VIRÁGBOLTOKNAK

Nemrég egy korábbi poszt alatt, a kommentekben megígértem, hogy a virágüzletek lesznek a sorozat következő boltjai, így  a mai részben nekik hozok pár instant tanácsot és ötletet.

Ebben a sorozatban számos hasznos üzletberendezési és kirakatrendezési tippet mutatok és boltmarketing tanácsot adok, különböző üzlettípusokra fókuszálva. Mert minden kis bolt más és más. Termékkínálatukat, szolgáltatásaikat és vásárlóikat tekintve, egyedi és speciális. De vannak közös pontjaik, van bennük sok hasonló és ismétlődő elem.

A sorozat cikkeiben bolttípusokra bontva hozok majd ötleteket, de ez nem jelenti azt hogy egy virágboltosnak például, ne lenne érdekes a papírboltosoknak szóló poszt. Hiszen a legjobb és legkreatívabb megoldások akkor születnek, amikor egy másik ágazat ügyes fogásait próbáljuk meg, újragondolva a saját területünkön megvalósítani. Illetve az egyes cikkekben olykor általános jó tanácsok is felbukkannak majd, tehát érdemes követni a sorozatot.

Ötletek virágboltoknak

Mindamellett, hogy nagyon sok jól berendezett, karakteres, igényes arculattal rendelkező, egyedi, jól működő virágbolt létezik kis hazánk városaiban, azért bőven akad közepes színvonalú, átlagos virágbolt is, amin sokat lehet még csiszolni, javítani. Most elsősorban nekik szeretnék segíteni ezzel a poszttal.

A legfurcsább talán az, hogy bármennyire is kreatív, dekoratív termékeket árulnak, egyes virágboltok bizony hagynak kívánni valót maguk után berendezés, dekorálás, de még kiszolgálás szempontjából is. Pedig azt mondják "Aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet." Persze rossz ember nem is. Csak esetleg rossz kedvű, fáradt vagy nem igazán motivált. Ha már itt tartunk, akkor kezdjük most hátulról a sort a, tippek terén.

1. Kedves, szakértő kiszolgálás

Nem győzőm hangsúlyozni, hogy ez mennyire fontos, a szóban forgó üzleteknél pedig kiemelten. Hiszen virágot legtöbbször ajándékba veszünk. Valamilyen kiemelkedő, jeles esemény miatt. Szeretnénk megmelengetni vele mások vagy épp a magunk szívét. A virág mindig gondoskodást, törődést közvetít, legyen szó boldog vagy akár szomorúbb eseményről. Vagyis aki veszi, az érzelmileg általában felfokozott állapotban van. Gyakran izgatott, mert szépet, megfelelőt, az ajándékozott kedvére valót szeretne adni. Épp ezért kellene kedves szóval, nyitottan, bátorítóan és tanácsadóként kiszolgálni a vevőket. Megfigyeléseim alapján rengetegen kikérik az eladók véleményét egy virágboltban. Örülnek a javaslatoknak, hiszen nem mindenki ismeri olyan jól a virágokat. A nevüket, a gondozási módjukat. Mi, mit jelképez, mivel lenne érdemes párosítani stb.

2. Virágok feliratozása

Az előző pontból adódik, hogy jó lenne, ha virágokat minden üzletben ellátnák címkékkel. Egységes, szép, egyszerű feliratokkal. Elég egy apró tábla vagy matrica a virág nevével a kaspóra, vödörre, vázára stb.

Emlékszem, már kiskoromban is imádtam virágboltokba járni. Valahogy a kuszaságuk ellenére, olyan megnyugtató helyek. Amíg anya választott, jól szemügyre vettem minden virággal teli vödröt, amire jó ha kézzel, ceruzával írva, rá volt biggyesztve a darabára, és figyeltem, hátha elhangzik az adott virág neve a boltban. Próbáltam megjegyezni őket, mert olyan jó lett volna tudni, hogy mikor legközelebb jövünk, akár már én is tudjak kérni.

3. Egységes tárolók

Ahogy említettem - kusza üzletek. Ezt az is okozza, hogy 3-4-5-6 vagy akár még több, különböző színű és fajtájú vödörben, tárolókban sorakoznak a virágok. Van hogy fémből vannak, mások jól láthatóan műanyagból, míg a felsőbb polcokon lévő kisebb tartók akár üveg vázákis lehetnek. Azt javasolnám, hogy válasszunk maximum két, egymáshoz  jól passzoló színt és anyagot és törekedjünk kizárólag azok használatára. Vásároljunk belőlük egyszerre több darabot, hogy legyen tartalék, ha törik, vagy más módon tönkre megy és ha végképp eljárt felettük az idő, akkor cseréljük le a tároló edényeket. A lista összeállításánál ne csak a vágott virág tartókra gondoljunk, de az apró kiegészítő termékek tárolóira is. Próbáljunk meg egységes képet kialakítani, egymáshoz illő elemeket hasznánli a termékkihelyezés során!

10 egyedi üzletdekorációs megoldás

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatszés kérheted adataid törlését.

 

4. Kevesebb, tudatosabban válogatott kiegészítő termékek

A korábbi blog posztokban már említettem, hogy a túl nagy választék nem mindig célravezető. Értem és tudom is, hogy jó ha van olyan termék amivel ki lehet egészíteni a virágokat, így növelni tudjuk az egy vásárlásra eső kosárértéket és színesíteni a palettánkat. Viszont sok virágbolt ez esetben átesik a ló túl oldalára. Az addig tehát rendben van, hogy a kaspók is kaphatók itt, apró csomagolásban tápanyagok, oldatok, dekorációs táblák, szalagok, csomagolópapírok, szezonális díszítő elemek, esetleg csokik. De próbálj meg egy korlátozott számú alap választék mellett különlegességeket kínálni. Keresgélj, kutass egyedi termékek után, amelyek a célcsoportod számára relevánsak, tetszetősek lehetnek. Sőt, olyan termékeket is árusíthatsz, amelyek nem szokványosak egy virágboltban, de szerinted remekül kiegészítik a kínálatodat. (Pl. illatos gyertyák, vászontáskák, makramék stb.) De mindent csak mértékkel! Kísérletezz a kiegészítő termékekkel és inkább forgasd gyakrabban őket, mint hogy készletet halmozz fel belőlük.

Az egyedi termékkínálattal is megkülönböztetheted magad a konkurenciától! A folyton megújuló kínálattal pedig újra és újra visszacsalogathatod a régi vásárlóidat.

5. Rendezett polcok és emelvények

A legtöbb virágüzletben, annyira sok az áru, hogy szinte túlcsordul. Ami persze egy részről szuper, mert nagy a választék illetve a burjánzó környezet is remekül passzol ehhez a bolttípushoz. De attól még, hogy nagy a választék, azért lehet azt esztétikusan, rendszertelenül rendszerezetten megkomponálni. Mint minden egyéb üzletben, gondolkodjunk a függőleges síkban is. Ne minden a padlóra kerüljön! Tudom, hogy ez nehezített terep, hiszen viszonylag gyorsan forgó árutípusról van szó és a növények mérete is más és más. De ha hátralépünk egy lépést, és vesszük a fáradtságot, hogy átgondoljuk, hogy hogyan lehetne optimalizálni a rakodó, termék bemutató felületeinket, akkor biztosan találunk megoldást.

6. Tiszta, rendben tartott kassza és virágkötő pult

A másik terület a virágboltban, ahol gyakran rendetlenség uralkodik, az a pult környéke, ami általában egyszerre látja el a pénztár és a virágkötés kiszolgálását. Nem mondom, hogy könnyű tisztán tartani egy ilyen helyet, amikor napi több tíz csokor készül itt el, de törekedni kell rá, hogy úgy alakítsuk ki a terepet, hogy az a lehető legjobban szolgálja a munkafolyamatokat.

Jártam már olyan virágboltban, ahol a pultba nem csak a különböző eszközök számára kialakított praktikus tárolók voltak beépítve, de különböző szemetes fakkok is. Az eladó, miután elkészítette a csokrot, a levágott növény illetve díszítő darabokat, a pult szemetesének kinyitása után, egy mozdulattal a megfelelő fakkba tudta söpörni a kezével és egy pillanat alatt máris rend lett. Letörölte egy szuper nedvszívó ruhaanyaggal a pultot és szárazzá vált az átadó felület is. Az eszközöket, dekor elemeket használat után egyből visszatette a helyére így abszolút elkerülte a káoszt. Látszott, hogy minden berendezés a keze alá dolgozik. Profi, gyors és hatékony kiszolgálást nyújtott.

7. Falszínek

A legvégére hagytam, de fontos! A virágboltok, akkor nyújtják a legkellemesebb környezetet a vásárlóid számára, ha autentikusak. Az üzlet berendezése mindig összhangban kell, hogy álljon a forgalmazott termékekkel. Vagyis kérlek, ne fesd a virágüzlet falait élénk lilára, rikító zöldre és hupi narancsra. Ok, bocs, ha akarod, persze fesd nyugodtan, de én nagyon nem javaslom. Ha mindenképpen színes falakat szeretnél, akkor válassz föld közeli, natúr színeket, lágy tónusokat, vagy mély, igazán sötét színeket, pl smaragdot, csak hogy a zöldnél maradjunk. De azt se minden falra! Elnyomja a terméket, a csodaszép virágokat! Belépve senki sem a virágokat, az újdonságokat és az ajánlatokat fogja észrevenni, hanem az élénk színű falakat. Ha csak lehet törekedj rá, hogy természetes, barátságos, visszafogott teret alakíts ki, hogy a virágok és növények megmutathassák teljes pompájukat!

Ezzel nem azt mondom, hogy egy-egy fal ne kaphatna mondjuk passzoló mintás tapétát vagy egyéb karakteres megmunkálást, burkolatot, de ahogy fent is írtam: mindent csak mértékkel és az üzlet arculatához illeszkedve!

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben az oldal alján!

Kérd itt az ingyenes, online Boltberendező magazint

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatszés kérheted adataid törlését.

Posted in Cikkek, Egyéb, Sorozat, Üzletberendezés, Visual merchandising and tagged , , , , .

One Comment

  1. Esetleg jó ötlet lehet egy jópofa plafonbelógót vagy figyelemfelkeltő plakátot kirakni a boltba/bolt elé, hogy bevonzzad az embereket. Ha esetleg ilyesmiben gondolkodsz, ajánlom őket: ‘Instore megoldások’ .Én nagyon meg vagyok elégedve velük. :)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük