Mennyi online jelenlétre van szüksége a boltodnak?

Online jelenlét

Mennyi online jelenlétre van szüksége a boltodnak?

Bár a Boltberendező elsősorban offline vagyis bolti marketinghez ad tanácsokat, tippeket, ötleteket, azt hiszem ma már kihagyhatatlan kérdés a kisebb, 30-70nm-es, helyi vásárlókat megcélzó üzletek számára is, hogy vajon szükségük van-e online jelenlétre és ha igen, milyen mérétékben?

Azt talán mondanom sem kell, hogy (sajnos) már bizony nem elég, ha valaki internetes cégregiszterekben szerepel, esetleg link gyűjtő oldalakon regisztrál a vállalkozás alapadataival. Sőt!

Ha a felszínen szeretnél maradni, mi több, ha látható kívánsz lenni, akkor bizony ennél kicsivel többet kell tenned. Ne ijedj meg, nem kell egyből webáruházat nyitnod. Egyáltalán nem biztos, hogy szükséged van rá, ahogy az sem, hogy annak kell az első lépésnek lennie.

Meglehet, hogy sok irányból hallottad mostanában, hogy márpedig anélkül bizony nem marad életképes egy üzlet sem. Vagy, hogy sorban zárnak be a hagyományos boltok, mert a nem bírják a versenyt a webshopokkal. "De tényleg így van?"- kérdezhetnéd.

Mik a trendek? Milyen irányban fejlődik a kiskereskedelem?

Itthon az offline, vagyis hagyományos üzletek ma (még) ugyanúgy helyt tudnak állni, mint korábban. Persze ehhez kell némi odafigyelés és törődés az ügyfelekkel. De a mai napig a vásárlások túlnyomó többségét, hazánkban még személyesen intézik az emberek.

Amerikából azonban, a szép lassan bekúszó trendek azt mutatják, hogy pl. a Z generáció már szinte mindent mobilról vesz. (Nem nem számítógépről, mobilról!) Ráadásul nem emailben szeretnek visszaigazolást kapni, hanem chaten vagy messengeren, hiszen ők maguk is ott kommunikálnak. Emailt csak a nagyon hivatalos ügyintézésekhez használnak.

Ok, akkor mi legyen?

Ez persze a Z generáció. Vagyis mielőtt eldöntenéd, hogy milyen mértékben van boltodnak szüksége online jelenlétre, azt is mindenképpen nézd meg, hogy ki a Te célcsoportod?

Ők mennyire használják az internetet? Mire használják? (pl. keresésre, tájékozódásra, tanulásra, játékra stb.) Melyik oldalakat, milyen felületeket néznek, olvasnak, használnak aktívan? (pl. portálokat, app-eket, blogokat, közösségi oldalakat stb.)

Ha ezzel megvagy, akkor már is kapsz egy átfogó képet a célcsoportod internetezési szokásairól és a lehetséges megjelenési felületekről. Már csak azt kell eldönteni, hogy melyiket, hogyan és mire használd.

Összhangbanaz üzleted offline és online megjelenése

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatszés kérheted adataid törlését.

 

Hogyan nyiss lépésről, lépésre az online világ felé?

1. Regisztrálj a Google cégem oldalán!

Tudom, sokszor olvashattad már ezt, itt a blogon és még le is fogom írni párszor, mert annyi üzlet hagyja ki ezt az igazán egyszerű, ingyenes, mégis nagyon hatékony lehetőséget. Ha könnyedén el szeretnéd érni azon internetezőket, akik pont a Te bolt típusodra, a Te városodban keresnek rá a Google-ben, akkor regisztrálj, tölts fel képeket, és adj meg minden adatot az üzletedről. +Tipp: A törzsvásárlóidat pedig kér meg nyugodtan, hogy értékeljék a boltot közvetlenül a Google-ben, vagy akár a bolt Facebook oldalán- mert a Google térképe innen is behúzza a véleményeket.

2. Hozz létre az üzleted számára saját Facebook oldalt! 

Ez ma már egy kötelező online jelenlét üzletek számára. "Amelyik bolt nincs fent a Facebookon az nem is létezik." Kicsit ferdítve ugyan, de van benne igazság! Ha még nincs FB oldalad, akkor a létrehozásánál válaszd a "Helyi vállalkozás vagy hely" kategóriát, az lesz a neked való! A Facebook végig visz a regisztrációs folyamaton, könnyű dolgod lesz.

Miért jó és miért kell, hogy elérhető legyél (legalább) a Facebookon?

  • Hogy könnyebben rád találjanak az emberek.
  • Hogy egy kattintással ajánlani tudjanak ismerőseiknek.
  • Hogy elolvashassák az üzletről a legfontosabb információkat.
  • Hogy tájékozódhassanak a nyitva tartásodról.
  • Hogy ne cégregiszterből keljen a bolt telefonszámát kikeresni, ha esetleg kérdésük lenne, mielőtt elindulnak hozzád vásárolni.
  • Hogy lássák mások értékelését, véleményét a boltról.
  • Hogy meggyőződhessenek róla, hogy valóban nekik tetsző a termékkínálat és már csak annyi dolguk van, hogy személyesen válogassanak.
  • Hogy láthassák, hogy melyik ajánlatod pontosan mikor jár le és ne a boltba érve bosszankodjanak, ha aznap már nem beváltható a kuponjuk.
  • Hogy, ha épp olyan helyzetben vannak, hogy telefonálni nem tudnak, de konkrét kérdésük lenne egy termékkel kapcsolatban, akkor akár üzenetet is küldhessenek Neked.

Vagyis nem elég egyszer kitölteni a Facebook oldalhoz tartozó alap adatokat. Az itt rád találó közönséggel folyamatosan kommunikálnod is kell.

3. Használd az üzleted számára ideális egyéb "közösségi oldalakat"!

A Facebookról már beszéltünk. De számos egyéb közösségi platform van még melyek irányába nyithatsz, ahol újabb és újabb potenciális vásárlókat érhetsz el, illetve amelyek segítségével növelheted a márkahűséget.

Instagram: Amennyiben termékeid látványosak, könnyen fotózhatóak, használat közben is egyszerűen bemutathatóak illetve, ha a vásárlóid elsősorban 25-35 év közötti nők, akkor itt is mindenképp jelen kell lenned!

Youtube: Nem feltétlenül sorolnám a közösségi oldalakhoz, mert elsősorban nem a közösség építés a legfőbb funkciója, de sokak fejében ebben a kategóriában él, ezért ideveszem. Egy kis üzlet számára szerintem nem releváns a jelenlét a Youtube-on. Viszont ha bonyolult terméked van, amelynek használata magyarázatra szorul, és amit videóval könnyen be tudsz mutatni, akkor használd! És minden filmnél, ahogy a névjegyedben is, tüntesd fel az üzlet elérhetőségeit!

Pinterest: Számomra szintén nem közösségi oldal, sokkal inkább képes kereső (mert funkcióiban jobban hasonlít a Googlre mint pl. a Facebookra). Éppen ezért, ez is egy remek lehetőség üzleted számára. A Pinterest magyar felhasználóink száma, ahogy az Instagrammé is, rohamosan nő. Nagyon sok kiaknázatlan lehetőség rejlik benne. (Ezekről később írni fogok még). Most legyen elég annyi, hogy regisztrálj, ha lakberendezési kiegészítőket, ruhákat, ékszereket, design tárgyakat, különleges papír írószert stb. árulsz és tölts fel minél több képet is is a termékeidről. Persze ne puszta fehér hátteres fotókat, hanem részletgazdag, háttérrel, használati környezettel rendelkezőket.

Twitter: Szerintem helyi, kisebb üzletek számára szintén nem szükséges. Viszonylag kevés potenciális, magyar vásárlót tudsz rajta elérni.

Google+: Nem használom, nem igazán ismerem, de a kutatások szerint stagnál a felhasználóinak száma. Ha regisztálsz, biztos nem veszítesz semmit. Hogy mennyi energiát fektess bele, az pedig a használata során úgyis kiderül majd.

4. Regisztrálj a városod/régiód saját (hír)portáljain!

Amennyiben vannak olyan internetes oldalak, ahol a környék híreit, eseményeit, szolgáltatóit gyűjtik össze, ami amolyan kisokosként is funkcionál, akkor oda is mindenképpen jelentkezz be! Hiszen kisebb, helyi üzlet lévén, elsősorban a közelben élők lesznek a potenciális vásárlóid. Vagyis elég nagy figyelmet kell fordítanod a lokális, helyi marketingre.

5. Legyen saját honlapod!

Ha szeretnéd, hogy igazán komolyan vegyenek, és persze, ha biztosra akarsz menni a készíts magad (vagy bízz meg valakit) egy saját honlap elkészítésével az üzleted számára! Még itt sem kell feltétlenül, egyből online boltra gondolod. Kezdetnek megteszi egy egyszerű, egyoldalas bemutatkozó weboldal is.

  • Ahol minden szükséges információ megtalálható rólad.
  • Ahol el tudod mesélni a történeted, ahol be tudod mutatni az üzleted.
  • Ahol ízelítőt adhatsz a kínálatból.
  • Ahol tájékoztathatod a vásárlókat a mindig friss ajánlataidról.
  • Ahol el tudod kérni a vásárlók online elérhetőségeit, hogy később hírlevelet küldhess nekik.

Egy oldal, ami a Tied és ha bármi történne is a nagy kék óriással vagy a többi közösségi oldallal, az üzleted honlapja akkor is jelen és mindenki számára elérhető lenne.

6. Jöhet a webshop!

..a következő blog posztban kiderül, hogy milyet, hol, hogyan, kinek érdemes. ;)

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon (mobil nézetben az oldal alján)!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben!

Kérd itt az ingyenes Boltberendező magazint

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatszés kérheted adataid törlését.


 

Rövid útmutató boltod utcai és webes megjelenéséhez. Így lesz harmónikus, következetes, igényes. Ingyenesen letölthető magazin a vásárlásélményről, online megoldásokról, melyekkel támogathatod hagyományos boltodat, illetve az omnichannel jelenlét fontosságáról. Mindez pár példával, képekkel illusztrálva, olvasmányos, könnyen fogyasztható formában. Lapozz bele!

Összhangbanaz üzleted offline és online megjelenése_Fotor

Posted in Bolti Marketing, Egyéb, Online boltok and tagged , , , , , , , .

2 Comments

  1. Pingback: Webshop rendszerek összehasonlítása - Boltberendező

  2. Pingback: A Shopify rendszer - Neked való? - Boltberendező

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük