Kirakat hatékonyság mérése

Így mérd a kirakat hatékonyságát

A kirakat a visual merchandising egyik legfontosabb eleme. Óriási jelentősége van a járókelők üzletedbe való beinvitálásának szempontjából. Például:

Tudtad, hogy a vásárlások 70%-a már a kirakat előtt eldől?

Ez azonnali, impulzus vásárlásokban is megmutatkozhat, illetve a nézelődők, akár később is visszatérhetnek (offline vagy online), hogy megvegyék a kirakatban kiszemelt árut.

Persze, lehet, azt gondolod, hogy az nem lehet. Ez túl nagy szám. Pedig kutatások bizonyítják! Ahhoz, hogy lásd a kirakatod erejét, hogy igazán, számodra is kézzelfoghatóvá válljanak az az eredményei, hogy megértsd, hogy mennyit is jelent az üzleted szempontjából egy szépen, igényesen berendezett, eladásösztönző kirakat, a legelső, amit tenned kell, hogy méred a hatékonyságát.

Ez, bár időigényes feladat, de egyáltalán nem olyan bonyolult, mint ahogy hangzik, és több féle módszer közül is választhatsz.

POS adatok elemzése

Tudom, hogy kis boltosként nem feltétlenül használ mindenki pos rendszert vagy készletkezelőt. (Oh, pedig mennyire kellene!)  De remélem egy excel táblában vagy minimum egy kockás füzetben Te is vezeted a napi eladásokat! Miből, mikor, mennyit, milyen áron?! Ha így teszel, sokkal könnyebben tudsz majd reagálni a vevőid igényeire, láthatod, hogy melyik termékből, milyen mennyiség, mennyi idő alatt szokott kifutni. Ehhez tudod igazítani a beszerzést illetve megannyi egyéb trendet megfigyelhetsz az üzleted forgalmában.

Ha eddig nem vezetted a napi értékesítést, kezd el ma! Ne várj tovább! Hidd el, hogy nagy segítség lesz a későbbiekben!

A kirakatod hatékonyságát pedig úgy tudod mérni a POS adatok (napi/ heti / havi eladások kimutatásának) segítségével, hogy összehasonlítod, hogy a kirakatban kiállított termékekből mennyi forgalmad volt a kirakatba kerülés előtt, illetve alatt.

PRO TIPP: Ha profi vagy és rendelkezel már tavalyi adatokkal is, akkor összevetheted pluszban, az adott termékre vonatkoztatva, az előző év ugyanezen időszakában történt értékesítési számokkal is, a kirakatban kihelyezett időszak eladásait.

Betérő forgalom számlálása

Egy roppant egyszerű módszer, ha figyeled, felírod, strigulázod a napi vásárlók/ nézelődők/ üzlet előtt elhaladók számát és/ vagy arányát is. Tehát fogsz egy lapot egy excel táblázatot vagy szimplán egy klikkert és elkezded számolni, hogy hány ember tért be egy-egy nap az üzletbe, adott “kirakati idő” alatt. 

Megfigyelheted azt is, hogy a járókelőkből, akik elhaladnak az üzleted előtt, mennyien állnak meg. Hányan nézik meg a kirakatod és abból hányan lépnek is be aztán az üzletbe? (Ha maradt időd és energiád, azt is feljegyezheted, hogy a kirakatot hosszabban nézegetőkből, hányan vásárolták meg végül az ott látható termékeket.) Ha ezzel megvagy akkor vesd össze az adatokat egy korábbi, másik kirakat installáció ideje alatt mért számokkal. Máris látni fogod, hogy melyik kirakat volt hatékonyabb.

PRO TIPP: Nem mondom, hogy ez egy könnyű megoldás, bizony rá kell szánni az időt. Ha úgy érzed, hogy ezzel biztosan nem boldogulsz a napi teendők mellett, akkor szervezd ki a feladatot! Hívj be egy alkalmazottat pár extra napra, vegyél fel egy ügyes és motivált diákot, vagy bízz meg profi cégeket a forgalom figyelésével.

Kattints ide vagy a képre a webinárium linkjéért!

Videókamerás megfigyelés

PRO TIPP: Ma már léteznek olyan kifinomult kamera rendszerek, melyek a nézelődők és vásárlók minden irányú mozgását megfigyelik és követik.

Persze választhatsz egy sokkal szimplább megoldást is. Te magad is megfigyelheted a kamerák felvételeit. Feljegyezheted, hogy egy-egy járókelő mennyi időt töltött a kirakat nézegetésével illetve visszanézheted, hogy milyen érzelmi reakciókat váltott ki belőle az adott display.

A módszerek kombinálása

Ha ez eddig nem lett volna elég, és szeretnél még jobban elmélyülni az adatokban és számokban, hogy aztán tényleg a legeslegjobbat hozhasd ki az üzletedből és a kirakatodból, akkor vesd össze a megfigyelésed eredményeit és optimalizálj, változtass ennek megfelelően! Például: míg az adott termék a kirakatban szerepelt, elhaladt az üzlet előtt x ember. Ebből y járókelő nézte meg a kirakatot. Ebből z nézelődő vásárolta meg a terméket. Aznap összesen a vásárló vásárolta meg a terméket. Azok aránya akik a kirakat miatt vásárolták meg vs. "maguktól" vásárolták meg a terméket, feltehetően b. Tavalyi évben, ugyanebben az időszakban c vásárló vásárolta meg a terméket (akkor nem szerepelt a kirakatban).

!FONTOS! hogy ha épp hirdetsz valahol máshol is , akkor a kampányod torzíthatja a mért adatokat. Az elemzéskor ezt is vedd majd figyelembe! Illetve épp ezért javaslom a következő lehetőséget:

Vásárlók megkérdezése kasszánál, vagy kérdőíven

Fontos, hogy a vásárlókkal jó kapcsolatot ápoljunk, hogy ösztönözzük őket az újra vásárlásra, hogy törzsvásárlót faragjunk belőlük, hogy maguktól is ajánlják majd az üzletünket. A legkönnyebben úgy kerülhetünk közel hozzájuk, hogy  beszélgetünk, kommunikálunk velük. Kérdezzük meg a véleményüket és ismerjük meg a vágyaikat.

Miközben fizet a vevő, nyugodtan kérdezd meg tőle, hogy miért pont azt a terméket választotta. (Lehet, hogy pont azt válaszolja majd, hogy a kirakatban tetszett meg neki.)

TIPP: Próbálj nyitott kérdéseket feltenni és ne befolyásold a válaszait irányított kérdésekkel. Így sokkal többet tudhatsz majd meg egy rövid IGEN, NEM-nél. Ha gyűjtöd a vásárlóid email címét, amit szintén kifejezetten javaslok, akkor küldhetsz nekik a vásárlás után kérdőívet is. Ha van kedved, ösztönözd őket a kitöltésre valami apró jutalommal. De a lényeg: tudj meg róluk minél többet! NE félj kérdezni!

Persze, ahhoz, hogy igazán jól tudd tesztelni a kirakatod, nem árt, ha folyamatosan frissítsd azt! Sőt! Igazán csak így fogod tudni összehasonlítani az eredményeket és finomhangolni az elrendezést, hogy aztán a bevállt, jól működő megoldásokat, újra és újra bevethesd! (Ha pedig véletlenül valami nem sikerült úgy, nem működik olyan hatékonyan, mint szeretted volna, ne félj változtatni módosítani!)

Néha neked is meggyűlik vele a bajod, hogy esztétikusan, hívogatóan, amennyire csak lehetséges profi módon rendezd be a kirakatod, hogy fenntartsd a járókelők érdeklődését? Ha a kirakat berendezéséhez szükséged lenne egy kis kapaszkodóra, jól jönne egy részletes útmutató, szívesen megismernéd az alapszabályait, hogy ne csak érzésre dekoráld, akkor van egy jó hírünk: Nov. 25- től online is elérhetővé válik a Vevőcsalogató kirakat- és árurendezés workshopnuk! Kattints a további részletekért és a koránkelő kedvezményért!

Te melyik módszert választanád a statisztikai adatok begyűjtéséhez? Mérted már korábban a kirakatod hatékonyságát? Írd meg nekem alul, kommentben!

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon (mobil nézetben az oldal alján)!

Posted in Bolti Marketing, Cikkek, Kirakat, Visual merchandising and tagged , , , , , .

One Comment

  1. Pingback: Nyári feladatlista boltosoknak - Boltberendező

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük