Üzletberendezési és bolti marketing tippek: RUHABOLTOKNAK

Ruhabolt

Üzletberendezési és bolti marketing tippek: RUHABOLTOKNAK

A kisboltosok Facebook csoportjában meghirdetett szavazásban, egy hajszállal  a ruhaüzletek nyertek, így sorozatunkban most nekik adok pár hasznos és instant tanácsot forgalmuk növeléséhez.

Ebben a sorozatban számos hasznos üzletberendezési és kirakatrendezési tippet mutatok és boltmarketing tanácsot adok, különböző üzlettípusokra fókuszálva. Mert minden kis bolt más és más. Termékkínálatukat, szolgáltatásaikat és vásárlóikat tekintve, egyedi és speciális. De vannak közös pontjaik, van bennük sok hasonló és ismétlődő elem. 

A sorozat cikkeiben bolttípusokra bontva hozok majd ötleteket, de ez nem jelenti azt hogy egy virágboltosnak például, ne lenne érdekes a papírboltosoknak szóló poszt. Hiszen a legjobb és legkreatívabb megoldások akkor születnek, amikor egy másik ágazat ügyes fogásait próbáljuk meg, újragondolva a saját területünkön megvalósítani. Illetve az egyes cikkekben olykor általános jó tanácsok is felbukkannak majd, tehát érdemes követni a sorozatot.

Ötletek ruhaüzleteknek

Azt gondolom, talán a ruhabolt ugrik be elsőnek, a legtöbb ember számára, amikor arra gondol, hogy boltot szeretne nyitni. Nem meglepő tehát, hogy ebből a kiskereskedelmi üzlettípusból, jobban mondva a "textil, ruházat és cipő üzletek"-ből van kis hazánkban a 3. legtöbb bolt. Több mint 20.500. Még ha ezt nem is arányosítjuk tovább, hanem egységesen osztjuk el, akkor is több mint 6.800 ruhaüzletet kapunk, csak az országon belül. Gondoltad volna, hogy ennyi versenytársad van?

Jó, persze nem mind közvetlen konkurencia, de azért igazán kitűnni nem egyszerű. Te mivel fogod meg a vevőt? És aki betér hozzád vásárolni, az többször is visszatér?

Nézzünk most pár tippet, hogy mivel lehetnél még eredményesebb.

1. Planogram alapú elrendezés

Mi az a planogram? Ez egy digitális vagy kézzel készült rajz, ami meghatározza a termékek elhelyezkedését adott falrészen illetve az egyes polcokon. Ezeket a rajzokat általában szakember készíti pl. visual merchandiser vagy a marketingért, sales-ért felelős személy. De kis üzletekben, ahol sok esetben kevesebb mint 5-en dolgoznak összesen, ez gyakran az üzletvezető feladata. Ha Ti nem használtok még ilyet, akkor mindenképpen javaslom, hogy próbáljátok meg. Szánjatok rá percet és gondoljátok át, tervezzétek meg, hogy hogyan lehetne még hatékonyabban, még esztétikusabban elrendezni a kínálatot. Ha sikerül egy jól működő termékkihelyezési tervet, planogramot készítenetek és ez alapján töltitek fel a polcokat, maximalizálni de legalább is optimalizálni tudjátok a termékfogyást. Akár 10%-os forgalomnövekedést is elérhettek, csak ennek az egy módszernek a segítségével.

 

Nézelődőből törzsvásárlót1

2. Változatos üzletbútorok

A ruhaüzleteknél gyakori hiba szokott lenni, hogy kizárólag sztendereket, ruhaállványokat használnak. Vagyis a ruhák nagy része vállfán, szép sorban, szorosan egymás mögött található. Legtöbbször csak méret, esetleg ruha típus szerint rendezve. Ez persze helytakarékos és költséghatékony megoldás, de cseppet sem célravezető. A vásárlónak így egyesével végig kell néznie minden darabot, pláne, ha a különböző méretek, kategóriák sincsenek külön (pl. táblákkal) jelölve. Így nem ragadja meg semmi a vevő figyelmét, nem tud azonnal beleszeretni egy-egy darabba. Nem látja át egyből, hogy milyen kiegészítő lehetőségek lennének még a kézbe vett ruhadarabhoz.

Ezért ajánlatos legalább egy-egy ruhát szemből is megmutatni. Míg másokat összehajtogatva, egymásra rakva kihelyezni. Legalább itt-ott szín szerint csoportosítani. Vagy kollekciókat, összeállításokat mutatni egy kiemelt displayen és nem sajnálni erre a teret.

 

3. Próbababák a kirakatban, de hogyan?!

Ha már a kollekcióknál tartunk. Bocsánat, de az nem kirakat, ha egy próbababát felöltöztetünk és odaállítjuk az ablakba. Mármint, persze, kirakat, de nem sokat ér. Ezzel csak egy bolt leszünk a többi között, amiben semmi különleges nincsen. Ha semmi ötleted és úgy érzed kézügyességed sincs, akkor is próbáld kicsit megerőltetni magad. Nézz körül a Pinteresten és lesd el a legegyszerűbb ötleteket. Hajtogass papírból és lógass be háttérként egy-egy fűzért. Vagy rendelj ötletes ablakmatricát, ha nem akarsz te vesződni a dekoráció gyártással. Tegyél pár nagyobb, látványos kiegészítőt a próbaba mellé (pl. locsólókanna, gumicsizma, esernyő, piknikkosár..), persze olyat, ami illik az összeállításhoz, amit épp visel. Vagy tegyél fel egy függönykarnist és cseréld rajta minimum szezonálisan a függönyt, amit vagy oldalra köthetsz, vagy elhúzhatsz akár félig vagy teljesen is. (Tudom, hogy nem szokványos ötlet, de pont az a jó benne!) 

Ha pedig minden kötél szakad és egyik megoldás sem jó, akkor kérj meg egy dekoratőrt vagy kirakatrendezőt, hogy segítsen!

 

4. Tiszta, kényelmes próbafülkék

Vizsgáljuk meg kicsit a próbafülkéket is! Az első pont, mármint hogy tiszta, remélem alap nálad is! Nincs annál rosszabb, mint mikor épp egy csinos ruhát próbálna az ember, de nem mer kilépni a cipőjéből, mert akkora porcicák szaladgálnak a talpa alatt, hogy legszívesebben azonnal távozna az üzletből.

A kényelmes alatt pedig azt értem, hogy van elegendő hely felhúzni egy nadrágot vagy pulcsit. Nem ütközöm a falba, a másik fülkébe vagy a függönybe. Sőt a táskám is elfér és még egy kis puffra is le tudok ülni, ha épp arra van szükség. Nem kell, hogy a próbafülke merev falú legyen és összenyomja az amúgy is kicsi teret (már ha kisebb üzleted van). Elég egy nagy kör alakú karnis, amin a futó függöny, akár teljes egészében elhúzható.  Viszont, ha szükség van rá, akkor be lehet lépni és nem a raktárban vagy az előtt kell átöltözni.

További instant ötletek a próbafülkéhez:

  • A megfelelő világítás alapkövetelmény. De kérlek ne felülről jövő erős fényforrást használj! Az sok női vásárló számára  előnytelen. Alkalmazz inkább a próbáló számára szemből érkező (a falra rögzített) tompább fényeket!
  • A próbafülke függönyeként használj minőségi, puha, finom textúrájú, karakteres textileket. Ezek nagyban hozzájárulhatnak az üzlet stílusához, akár fókuszpontként is szolgálhat egy-egy kontrasztos, de passzoló anyag, hiszen egy viszonylag nagyobb felületről van szó. Ezen ne spórolj!

A te próbafülkéd milyen? Mutasd meg, küldd el nekünk Facebook csoportunkban!

 

5. Címkék, címkék, címkék

Az árak feltüntetése nem csak a kirakatban kötelező! Az egyes ruhadarabokon is erősen ajánlott! A megfelelő címkék használata támogatja a vásárlást, sőt ösztönzi is azt. Egy amerikai kutatás eredményeiben ugyanannyi idő alatt 100 címke nélküli, 170 kézzel írott címkével ellátott és 265 profin megszerkesztett címkével ellátott termék fogyott ugyanabban az üzletben.

Legutóbb egy outletben én is láttam egy címkét, ami szerintem nagyon rendben volt. Egyértelmű és szépen kivitelezett. Kemény papírra nyomtatott feliratok: "Eredeti ár € __" "Te ennyit fizetsz € __" kézzel, vastag filccel kitöltve. Bár tudom magyarul sután hangzik kicsit, de biztos, hogy a vevő egyből tudni fogja, hogy mennyi is az annyi. Nem kérdezi meg, hogy és akkor x% még lejön az árból, vagy ez már az akciós ár? Mindenkinek tiszta sor, senkinek sem kellemetlen.

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben az oldal alján!

 

Online tanfolyam

HAMAROSAN

Posted in Bolti Marketing, Kirakat, Sorozat, Üzletberendezés, Visual merchandising and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.