Üzletberendezési és bolti marketing tippek: CIPŐBOLT

cipőbolt

Üzletberendezési és bolti marketing tippek: CIPŐBOLT

A sorozat első részében a papírboltokkal kapcsolatban mutattam 7 azonnali, instant tippet, amivel akár rögtön javítani lehet a bolt forgalmán illetve a vevők elégedettségén. Egy kedves olvasónk kérésére a soron következő üzlettípus a cipőbolt lesz.

Ebben a sorozatban számos hasznos üzletberendezési és kirakatrendezési tippet mutatok és boltmarketing tanácsot adok, különböző üzlettípusokra fókuszálva. Mert minden kis bolt más és más. Termékkínálatukat, szolgáltatásaikat és vásárlóikat tekintve, egyedi és speciális. De vannak közös pontjaik, van bennük sok hasonló és ismétlődő elem.

A sorozat cikkeiben bolttípusokra bontva hozok majd ötleteket, de ez nem jelenti azt hogy egy virágboltosnak például, ne lenne érdekes a papírboltosoknak szóló poszt. Hiszen a legjobb és legkreatívabb megoldások akkor születnek, amikor egy másik ágazat ügyes fogásait próbáljuk meg, újragondolva a saját területünkön megvalósítani. Illetve az egyes cikkekben olykor általános jó tanácsok is felbukkannak majd, tehát érdemes követni a sorozatot.

Ötletek cipőboltoknak

Meglátásom szerint, míg a papír boltoknak általában a túlzsúfoltság és rendszertelenség az alapvető problémája, a kisebb cipőboltok esetén ez inkább a jellegtelenség. Valahogy szinte minden cipőbolt ugyanolyan. Vagy legalább is nagyon hasonló. Cipős dobozok, kis hokedlik, szekrényeken, méret szerint sorakozók cipők, alacsony tükrök. És ennyi. Tudom, hogy egy cipőbolt dekorálási szempontból talán kevésbé izgalmas és nehezebb terep is, mint egy ruhabolt például, de azért, aki ügyes és kreatív, az ebben az üzletágban is ki tud tűnni.

De nem csak kisebb díszítő elemek megfelelő használatával lehet kiemelkedni a konkurensek közül. Játszhatunk a falszínekkel, a bútorzattal, bevonhatunk, hangsúlyozhatunk elemeket az üzlet arculattárából (már ha van ilyenünk stb.

Nézzünk most pár konkrét példát, hogy mire is gondolok.

1. Termékkészlet tárolás kreatívan

A legtöbb kisbolt megküzd azzal a ténnyel, hogy túl pici hely marad a raktározásra. Ha sikerül is átláthatóan, lehetőség szerint szellősen ugyanakkor mutatósan berendezni a vásárlóteret, a készlet elhelyezésére alig jut már felület. Sok esetben megoldás lehet, ha a készletet gyakrabban forgatjuk és a raktárat folyamatos mozgásban tartjuk. De a cipőknél ez kicsit nehezebben megoldható (Bár Koppenhágában, az egyik kedvenc cipőboltomban működött a rendszer, de ez gyors és egymással kiválóan kommunikáló eladói csapatot követel meg.) Ha kihelyezünk egy darabot, abból szinte biztos, hogy kelleni fog, ott helyben,  jól hozzáférhető helyen egy, a vásárló számára megfelelő méret. Vagyis a cipős dobozok nagy részének elől kell maradnia. Ha nem szeretnéd, hogy a Te cipőboltod is csak egy legyen a sok közül, akkor próbálj játszani a dobozokkal! Próbáld meg rendszerezett, ugyanakkor kreatív formában tárolni őket. Rugaszkodj el a szokásos "a polcon kihelyezett cipő alá teszünk a padlóra, egymás tetejére, minden méret variácót" megoldástól.

  • Mi lenne, ha olyan szekrény illetve polcrendszert használnál, ami helyenként nyitott, máshol zárt. A nyitott részre kerülhetne a minta darab, a zárt, mondjuk ajtós fakkok mögé pedig a különböző méretek, dobozban. Már nem lenne elől minden doboz és nem lenne átlagos a berendezés. Sőt! A letisztultabb megjelenés miatt, akár feljebb is pozicionálhatod ezáltal a boltod.
  • Vagy mi lenne, ha csak az egyik oldalon lennének kihelyezve a termékek, a másikon pedig ötletesen elrendezve a készlet. Például a cipős dobozokat szín szerint felsorakoztatva. Vagy különleges alakzatba rendezve? (Tudom, hogy ez a részedről és az eladók részéről kicsit több munkát és tudást igényel. Meg kell tanulni, hogy hol találod melyik cipő méreteit, de hidd el, hogy megéri.) Hiszen, ha jól gondolom a vásárlónak úgyis Ti viszitek a méretet, kiszolgáljátok, elbeszélgettek vele, javasoltok neki, míg próbál, nem igaz?

Képernyőfotó 2017-06-14 - 20.39.37 

2. Fókuszban a kiemelt termékek és displayek

Ha már a termékkihelyezésnél tartunk, számos cipőboltból hiányzik a kiemelt helyen, a kiemelt áru. Minden cipőboltnak vannak szezonálisan kiemelt termékei, például nyáron papucsok a kirakatban, télen csizmák. De a bolt belső teréből valahogy hiányzik "Az ajánlat". Annak a néhány igazán aktuális darabnak a hangsúlyozása, amire éppen vágynak a vevők. Amit látnak a reklámban, amit szeretnének közelebbről is megtekinteni, felpróbálni, amilyenhez hasonló darabot keresnek. Mindig kell, hogy legyen egy (vagy egy pár) friss, kiemelt termék, amit a központba helyezünk. Ha találunk helyet egy exkluzív display* számára az üzletben, akkor máris sikerül fókuszpontot kialakítanunk. Ez pedig alapvető. Mivel a cipőboltok nagy része, ahogy fent is említettük nagyon egyhangú, jellegtelen, muszáj, hogy belecsempésszünk pár igazán érdekes, látványos, izgalmas elemet.

Persze, arra azért jó ha vigyázunk, hogy ez a display valamilyen módon kapcsolódjon az üzlet többi részéhez. Lehet kontrasztos, de színében, stílusában, jellegében passzoljon az üzletberendezésbe.

*Pinterest oldalunkon létrehoztunk egy külön mappát, telis tele példás cipőbolt belsőkkel és displayekkel. Nézd meg és inspirálódj! Meríts ötletet, valósítsd meg saját üzletedben és büszkélkedj el vele! Mutasd meg, küldd el nekünk a Facebook csoportunkban!

3. Egész alakos tükör

Az addig ok, hogy tükör kell egy cipőboltba. De sok helyen csak a földre vagy alacsonyan elhelyezett tükröket tesznek ki, melyekben éppen látható a felpróbált cipő, a lábon. De mi van akkor, ha valaki szeretné megnézni, hogy hogyan állna az adott cipő a kedvenc nadrágjához vagy épp hogy passzolna-e a gyakran viselt blézerjéhez stb? Ne sajnáld rá a helyet! Állíts be egy karakteres, egész alakos tükröt, ha más nem a kasszapult melletti holttérbe.

4. Puha szőnyeg

A próbáláshoz hozzátartozik még egy kényelmes leülős rész is, legyen szó puffról, székről, fotelről, zsámolyról stb. (TIPP: Még jobban ki tudod használni a kis teret, ha az ülőalkalmatosság egyben tároló is.) Ok. ez is alap. De hogyan adhatnál többet a vásárlóidnak? Mivel fokozhatnád a kényelem érzetüket és kedveskedhetnél nekik? Mondjuk egy pihe-puha szőnyeggel! Igen, tudom, máris arra gondolsz, hogy ennek elment az esze. Fogalma sincs róla mennyibe kerül (legyen az idő vagy pénz) egy hosszú szálú szőnyeg tisztítása. És milyen gyakran kellene ezt megtenni! Hát igen. Valami valamiért. De gondolj csak bele mennyire hálásak lesznek a nehéz munkanap után elfáradt, magassarkú csizmában szorongó vásárló lábak, ha a téli, kinti hideg idején, nálad egy finom, kellemes tapintású, puha szőnyegen pihenhetnek meg, próbálás közben!

 5. Apró ajándékok, figyelmességek.

Egy cipőbolt számára mi sem kézenfekvőbb, ha extra meglepetést szeretne szerezni a vásárlóinak, minthogy apró kiegészítő termékekkel kedveskedik. Lehet az egy logózott (értsd az üzlet logójának mintájával ellátott) kisebb méretű cipőkanál, egy újrahasznosított papírból készült, szintén logózott sámfa vagy egy cipőápoló termékminta, egy igényes törzsvásárlói kártyához mellékelve. Igen, ez is plusz pénzbe fog kerülni, de abban a pillanatban visszahozza az árát, hogy a több mint elégedett vásárló jó hírét viszi boltodnak.

6. Különleges megvilágítás

A vásárlás során kiemelten fontos, hogy a vevő milyen fényviszonyok között tudja megtekinteni, megvizsgálni az adott terméket. A cipőboltokban, ahogy általában a többi kisboltban is, a fényforrások többsége, felülről érkezik. De miért ne építhetnénk be egy cipőboltban lábmagasságban (is) világítást? Nem lenne evidens, a használat szintjén megfelelő világítást biztosítani termékeinknek? Ez a megoldás akár már önmagában is megkülönböztetheti a boltot a konkurenciától. A nyitvatartási időn kívül elég lenne csak ezeket a lámpákat égve hagyni és ezáltal különleges, figyelemfelkeltő teret létrehozni. (Instagram oldalunkon találtok egy képet - bár nem cipőbolt - de a padlóba beépített, folyamatosan változó színű világítási ötlete fantasztikus.)

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben az oldal alján!

 

Ingyenesen letölthető BOLTBERENDEZŐ MAGAZINOK

Gondoltál már rá, hogy különböző dekorációs elemekkel is stimulálhatod a vevők hangulatát? A kirakat nem minden. A boltbelső is nagyon fontos. Szeretnéd tudni, hogy milyen boltdekorációs eszközzel teheted otthonosabbá az üzleted? Mik az igazán praktikus, ugyanakkor roppant egyszerű üzletberendezési elemek? Mitől lehet a bolt berendezése igazán trendi? Töltsd le ingyenes Boltberendező Magazinjainkat és inspirálódj!

Posted in Bolti Marketing, Sorozat, Üzletberendezés, Visual merchandising and tagged , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.