Mi az a visual merchandising? És miért kellene használnod?

visual_merchandising

Mi az a visual merchandising? És miért kellene használnod?

Bár a mai trendek mind azt sugalmazzák, de a kisboltok tulajdonosainak, meglátásom szerint, nem az interneten kellene kezdenie a marketinget és reklámozást. Az első és legfontosabb dolguk az lenne, hogy ott, helyben, az üzletükben tegyék rendbe a dolgokat. Eladásösztönző, vásárló csalogató környezetet alakítsanak ki, illetve úgy prezentálják a termékeket, hogy a szinte automatikusan a vevő kosarába ugorjon. (Jó, tudom, ez enyhe túlzás, de azt hiszem értitek a lényeget.)

Miért kellene bolti marketinggel kezdeni az online marketing helyett?

'Hát nem az a cél, hogy minél több vásárlót invitáljunk az üzletbe?" - kérdezhetnétek.

Jogos. Igen, az is nagyon fontos. Csakhogy a kis üzletek vásárlóinak a 3/4-e környékbeli. Ott él a városban, az üzlet körüli utcákban, kerületekben. Vagy épp a napi ingázása során halad el gyakran az üzlet közelében. Éppen ezért sokkal hatékonyabb lehet a bolt működése, ha első körben rájuk, a bolt környezetében elérhető vásárlói célcsoportra koncentrálunk.

Ha az üzlet külsejét vonzóvá illetve a berendezését egyedivé, hangulatossá alakítjuk, akkor elérhetjük, hogy a több járókelő térjen be, majd pedig vásárlás után, elégedetten távozzon. 

'Könnyű azt mondani, de hogyan kell megcsinálni?'

A Boltberendező pont azért jött létre, hogy ebben segítsen. Ingyenes tudástárunkkal inspirálni szeretnénk és ötleteket adni, míg termékeinkkel, tanfolyamainkkal a 'hogyan'-okra válaszolunk. Fogjuk a kezed és mutatjuk az utat, hogy a legtöbbet hozhasd ki a boltodból.

'Ok, de mi köze ennek a visual merchandisinghoz?'

Képernyőfotó 2017-06-14 - 20.39.37

Üzletberendezés, bolti marketing, visual merchandising?

Ez a három kifejezés nagyon közel áll egymáshoz. Kéz a kézben járnak. Támogatják és kiegészítik egymást, illetve bőven akad azért átfedés is köztük.

Az én nézetemben a legtágabb fogalom az üzletberendezés. A boltberendezés során egy stratégiailag és esztétikailag is jól átgondolt és megtervezett, sikeresen működő teret hozunk létre. Az bolt adottságaihoz, a termékkínálathoz, a célcsoporthoz igazodva és az üzleti célokat szem előtt tartva figyelembe veszünk bolti marketing lehetőségeket és alkalmazunk visual merchandising megoldásokat is.

A bolti marketing szűken értelmezve az eladáshelyi kommunikáció és reklám (pl. cégér, üzlettábla, megállító tábla, polc csíkok, padlómatrica, atrapp, wobbler, displayek stb. helyes és megfelelő használata). De ha messzebbről nézzük és szó szerint értelmezzük, akkor idetartozhatnak egyéb marketing tevékenységek is, amiket egy kisbolt alkalmaz(hat). Például az online kommunikáció, offline reklámok stb.

A vizuális merchandising vagyis a vásárlás ösztönző látványtervezés körébe tartozik minden olyan boltberendezési tevékenység, ami a vevőt motiválja, aktivizálja, felhívja a figyelmét egy adott árura vagy termékcsoportra, vagyis végső soron a vásárlás irányába tereli. Eszköze lehet szinte minden az üzlet megtervezett alaprajzától,  a boltban jelen lévő körülvevő, stimuláló faktorokon át, a termékkihelyezésig.

Sokan csak ez utóbbit, vagyis a termékkihelyezést és megfelelő elrendezését, illetve a kirakatrendezést értik a visual merchandising alatt. Pedig a bolti atmoszféra megteremtése nem csak abból áll, hogy termékeket ízlésesen helyezünk ki egymás mellé. Számít, hogy milyen bútorra helyezzük ki őket, hogy milyen táblával hívjuk fel rá a figyelmet, hogy milyen padlón ácsorog a vevő, mikor közelebbről szemügyre veszi a kínálatot, hogy milyen fények uralkodnak, miközben a termék színét vizsgálja, hogy érez-e közben kellemes illatot, mely pozitív érzelmeket válthat ki benne ez idő alatt stb.

A visual merchandising továbbá segít információt átadni az adott termékről, tanítja a vevőt. Segíti a választást. Ugyanakkor támogatja a boltról kialakított pozitív képet.  Mindig megpróbál újító és egyedi lenni. Serkenti az impulzusvásárlásokat. Így végső soron a nézelődőt vásárlóvá varázsolja.

'Rendben. Hogyan kezdjem el?'

A legfontosabb lépések:

  1. Kezd azzal, hogy a vásárló szemével körbe nézel a boltodban. Mennyire egységes a berendezés? Könnyen átlátható az üzlet? Ha először lépnél be, tudnád, hogy merre találsz különböző dolgokat? Próbálj meg minden zavaró tényezőt, felesleges dekorációt levenni és eltenni.  Menj vissza az alapokhoz és kezd onnan! Próbáld meg leegyszerűsíteni, egységessé ugyanakkor barátságossá alakítani a bolt belsejét. 
  2. Aztán tedd ellenállhatatlanná a kirakatod. Mutasd meg a legjobb termékeidet! Helyezd őket csábító környezetbe!
  3. Végül ellenőrizd, hogy az üzletportál és a vásárlótér összhangban vannak-e.

 

Napi inspirációért a kirakatrendezéshez és bolt berendezéshez kövess minket Facebook oldalunkon és a Pinteresten is!

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben az oldal alján vagy csatlakozz a kisboltosok közösségéhez!

 

Ingyenesen letölthető BOLTBERENDEZŐ MAGAZINOK

Gondoltál már rá, hogy különböző dekorációs elemekkel is stimulálhatod a vevők hangulatát? A kirakat nem minden. A boltbelső is nagyon fontos. Szeretnéd tudni, hogy milyen boltdekorációs eszközzel teheted otthonosabbá az üzleted? Mik az igazán praktikus, ugyanakkor roppant egyszerű üzletberendezési elemek? Mitől lehet a bolt berendezése igazán trendi? Töltsd le ingyenes Boltberendező Magazinjainkat és inspirálódj!

Posted in Bolti Marketing, Üzletberendezés, Visual merchandising and tagged , .

2 Comments

  1. Mindig nagyszeruek az iràsaid Laura!
    Szivesen olvasom es gyakorlom is naprakèsz tanàcsaidat.Lelkes hozzààllàsod nagyon szipmatikus.
    Tovabbi jo munkat!
    Üdvözlettel
    Gyopar
    Sweet Passion Cakes

    • Szia Gyopár!

      Nagyon köszönöm a kedves szavakat :) és viszont gratulálok! Láttam, hogy az angliai cukrászda a napokban volt két éves! :)
      Csak így tovább! Sok sikert!
      Üdv,
      Laura

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.