Boltok jövője – a jövő boltja

Jövő boltja

A boltok jövője

- a jövő boltja

Az utóbbi napokban sorra jöttek velem szembe az újabbnál újabb cikkek a boltok jövőjének találgatásáról. Volt köztük nagy pénzes fórumról, divatra specializálódott marketinges hírlevélből, business magazinból stb. Mind azt fejtegették, hogy a hagyományos boltoknak befellegzett. De legalább is nagyon hanyatlóban van az idejük. Egyre csak jönnek fel a webshopok és ma már mindenki inkább csak azon gondolkodik és munkálkodik, hogy hogyan lehetne minél több (és jobb vevőt) online bevonzani. Tényleg így van?

Az alábbi sorok nem tudományos kutatás eredményei, "csupán" az eddigi tapasztalataimon alapuló véleményem, a témával kapcsolatban.

Szombat volt. Délelőtt a nagyobbik fiam (3 éves) egyszer csak azt mondja:

"Gyere anya a szobámba, játszunk! Hozd a tesómat, üljetek ide, én meg hozom a laptopom." (egy netbook, ami már rég nem működik). Azzal leül mellénk és elkezd pötyögni.

Én: "Levelet írsz?" (Múlt télen így írt a Télapónak, hogy mit hozzon neki.)

Ő: "Nem, dolgozok. Tervezek."

Én: (Már megörültem, hogy esetleg boltot. :) "Házat tervezel?"

Ő: "Nem, autót."

Én: (Egyértelmű! Hova is gondoltam.) És milyen autót?

Ő: Volkswagent. Jeep lesz, és olyan kék ülése lesz, mint az enyém.

Én: "Kész van?"

Ő: "Még nincs" - tovább pötyög, fel se néz. Pár pillanat múlva: "Kész, megrendeltem. A bácsi hozza majd, aki múltkor is."

(Még ősszel rendeltünk neki az interneten szőnyeget, a szobájába. Megengedtük, hogy A és B verzió közül ő válassza ki, hogy melyik legyen. Aztán kattintottunk a gombra és 2 napig vártuk a futárt.)

Hát így látja ő, és nem hiszem, hogy  nagyot tévedne. Nem kell, csak pár év, és még csak az sem kell, hogy felnőjjön. Már gyerekkorában is valamilyen hasonló irányba indulnak majd el a boltok.

Hibrid boltok, a csatornákon innen és túl

Bármennyire is tiltakozunk ellene (valahol belül mélyen, én legalább is) ez a jövő. A hagyományos boltok összefonódnak az online boltokkal és valami különös átmenet egy kombinált, csatornákon átívelő* új verzió születik majd.

 *csatornákon átívelő = Az omni channel (vagyis a multi-csatornás, csatornákon átívelő) értékesítés körébe tartozik a hagyományos üzlet, a webshop, a mobil értékesítés, a telefonos értékesítés, de még a katalóguson keresztül történő értékesítés is, stb. Akkor beszélünk omni channel értékesítésről, amikor a vevőt több csatornán keresztül is elérjük/ megcélozzuk a vásárlás folyamán, ideértve a böngészéstől, információ szerzéstől, a tényleges vásárláson át a fizetésig és az utánkövetésig minden mozzanatot.

Az biztos, hogy az offline boltok jelen lesznek még. Hiszen valahol ki kell próbálnunk, látnunk, tapintanunk, megszagolnunk a dolgokat., hogy legyen viszonyítási alapunk. És az is biztos, hogy az online boltok egyre nagyobb teret nyernek. Hiszen kényelmes otthonról vásárolni és házhoz szállítatni a termékeket. Ugyanakkor az is biztos, hogy a kettő aligha élhet a jövőben egymás nélkül. Akkor lesz a leghatékonyabb a rendszer, ha együttműködnek majd, kiegészítik egymást és kéz a kézben járnak.

Most ugrik be, kb. 20 évvel ezelőtt, mikor kosár edzés előtt még épp próbáltam kipihenni a suli fáradalmait és a Xénia-lázt bambultam a tv-ben, sokszor azon gondolkodtam, milyen jó lenne, ha mi is tudnánk így vásárolni, mint a sorozatban a gyerekek. "Mit is szeretnék ma enni? Oh, meg van. Be is pötyögöm és már jön is az ennivaló az űrhajónkba." Homályosak az emlékeim, de azt hiszem ezt a részt sosem magyarázták meg. Honnan is érkezett nekik az étel? Mindig azt ehették, amire épp vágytak és fél percen belül ott is volt náluk valami galaktikus csövön postázva.

A lényeg: akkor én úgy képzeltem el a jövő boltját, hogy bármit, amit látok majd a tv-ben, a reklámban, csak lekoppintok a képernyőn és az kiugrik nekem a szoba közepére és már az enyém is. Hát, a valóság nem is áll olyan messze ettől. Hiszen azóta megjelent az internet. Csak kattintasz, ha van elég pénzed, és bár nem azonnal, de pár napon belül házhoz jön a termék. Sőt, ha belegondolunk, hogy most már olyan okos tv-k is vannak, amelikyen közvetlenül lehet netezni, és bizony onnan is rendelni, akkor tulajdonképpen meg is vagyunk.

Most pedig akármennyire is, egyre csak húz a szívem a jó régi "TanteEmmasLaden"-ek felé  - (amolyan szatócsboltok), ahol a kisboltokban még a pult mögül értékesítettek, elcsevegtek a vásárlóval és ismerték minden kívánságát, ahol a lehető legjobb minőséget lehetett kapni, olyan áron, hogy mindkét fél jól járjon. - Mégis egyre inkább úgy tűnik, hogy a történelem (jelen állás szerint, egy darabig,) ezen a téren most nem ismétli önmagát. Sokkal inkább halad a hibrid boltok irányába. Az olyan üzletek felé, amik több féle szolgáltatást és termékkört kínálnak egy helyen a vásárlóik részére. Például egy üzlet, ami kávézó, ruhabolt és fodrászat egyben.

Összhangbanaz üzleted offline és online megjelenése

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz és kérheted adataid törlését.

 

Hogyan kell elképzelni a jövő boltjait?

Hagyományos boltok: Jól átgondolt, megtervezett, szépen kivitelezett, igényes üzletek. Átláthatóak és letisztultak. Nem zavarják össze a vevőt. Kellemes, szórakoztató légkört, ugyanakkor otthonos hangulatot teremtenek. Technológiai megoldásokkal, kiegészítő, vásárlást segítő eszközökkel felszereltek. Képzett, motivált eladókkal rendelkeznek.

Online üzletek: Amint belép a vásárló, minden adatot tárolnak róla. Ha esetleg korábban járt már az offline üzletben, azt is tudni fogják, hogy ott mi iránt érdeklődött. Mindemellett megpróbál majd visszafogottan tolakodó lenni a rendszer (bár tudom, hogy ezt elég nehéz elképzelni és persze megvalósítani is.) A webshopok felülete szintén, a lehetőségekhez mérten, teljesen leegyszerűsített lesz (előtérbe helyezve azt) és alkalmazkodva a mobilos netezési szokásokhoz. Ugyanakkor személyre szabott bejárási útvonalat biztosít majd minden egyedi vásárlónak (a vevőkről eltárolt adatok alapján). Egyedi ajánlatokat kínál, termékeket javasol, kiegészítő szolgáltatásokat ajándékoz.

Ez persze csak a két legmeghatározóbb bolt fajta a sok közül. Itt most nem térünk ki a pop up boltokra és az egyéb alternatív megoldásokra (mint pl. interaktív óriás kijelzők, a városok különböző pontjain, amikről közvetlenül vásárolni is lehet stb.)

Én legalább is, most jelen pillanatban, így képzelem. Meglátjuk beigazolódik-e.

Hogyan kell elképzelni a jövő vásárlási folyamatait?

A fenti életképből kimaradt ugyan, de a történethez tartozik, hogy kisfiam imád vásárolni. Nézelődni, kipróbálni, kalandozni, kérdezni, boltba járni. Ha csak lehet, mindent leemeltet velem a polcról, akkor is, ha tudja, hogy nem vesszük meg. Kéri, hogy csak hadd nézze meg közelebbről, csak hadd fogja meg kicsit.

Éppen ezért egyáltalán nem kizárt, hogy ilyen (is) lesz a jövőbeni vásárlások leegyszerűsített mintája:

A vásárló érdeklődik egy (új) termék iránt -» Körbenéz az interneten, lehetőségek után kutatva, - » Majd elmegy egy boltba, megnézi élőben is, kiprbólja, ha van rá mód. -» (Vásárol egy kiegészítő vagy előzetes/demo árut.) -» Hazamegy. Átgondolja, kitalálja. -» Az online boltban megtervezi/egyedileg összeállítja. -» Leadja a rendelést a saját verziójára. -» Megérkezik az áru az otthonába.

A fent vázolt a hosszú folyamatban pedig éppen úgy benne van az eladói tanácsadás és a személyes tapasztalás, mint sok-sok automatizált, nyomkövető, vásárlási preferenciákat, adatokat eltároló folyamatok.

De tudod mit?! Ebben a versenyben is az jut majd előnyhöz, és visszajáró, elégedett vevőkhöz, aki vásárlási élményt tud nyújtani. Úgy személyesen, a hagyományos boltban, ahogy webshopjában, és az egyéb, kapcsolt online felületeken.

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon (mobil nézetben az oldal alján)!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben!

Kérd itt az ingyenes Boltberendező magazint

*A magazin letöltésével hozzájárulsz, hogy a témához kapcsolódó, számodra érdekes tartalmakat küldjünk Neked hírlevélben és ehhez adataidat az Adatkezelései Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően kezeljük. A hírlevélről bármikor leiratkozhatsz és kérheted adataid törlését.

Rövid útmutató boltod utcai és webes megjelenéséhez. Így lesz harmónikus, következetes, igényes. Ingyenesen letölthető magazin a vásárlásélményről, online megoldásokról, melyekkel támogathatod hagyományos boltodat, illetve az omnichannel jelenlét fontosságáról. Mindez pár példával, képekkel illusztrálva, olvasmányos, könnyen fogyasztható formában. Lapozz bele!

Összhangbanaz üzleted offline és online megjelenése_Fotor

Posted in Online boltok, Üzletberendezés and tagged , , , , .

2 Comments

  1. Pingback: Webshop rendszerek összehasonlítása - Boltberendező

  2. Pingback: Multicsatornás értékesítés - Neked való? Hogy kell csinálni? - Boltberendező

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük