3+1 tipp üzleted forgalmának fellendítéséhez

3+1marketing ötlet

3+1 tipp üzleted forgalmának fellendítéséhez

 

Ha már régebben (1 akár több éve) nyitottad a boltodat, akkor biztosan voltak olyan hosszabb-rövidebb időszakok, amikor azt kérdezted magadtól: "Hova lettek a vevőim? Miért jönnek mostanában csak ilyen kevesen? Hol vannak a lelkes első vásárlók? Miért nem jönnek vissza? És akik megállnak a kirakat előtt, végül miért nem jönnek be?"

Legkorábban talán az első, nagyon aktív, szinte pezsgő nyitás utáni hónapokban tapasztalhattad, hogy kissé visszaesett az üzleted forgalma. Mielőtt kitártad volna a boltod kapuit, óriási lelkesedéssel készültél. Annyira beszippantottak az üzlet nyitásával kapcsolatos teendők, hogy fűnek, fának, barátoknak, rokonoknak folyton csak erről meséltél. Ettől ők is lelkesek lettek és tovább adták a boltod hírét. Mikor végre eljött a nagy nap, már sokan, alig várták és nagy érdeklődéssel, kíváncsian léptek be hozzád.

Aztán lefutottak az első körök, de a(z online) megjelenéseid, reklámok, egy-két ajánlás által még szép számmal érkeztek vevők. Kicsit később a környék lakói még az üzlet csodájára jártak. Végre volt idejük beugrani, körülnéztek, vásároltak. De ez a szakasz is lecsengett, a vásárlások száma pedig, ahogy a vevőké is, elkezdett stagnálni. Rosszabb esetben csökkenni.

Érdekel, hogy hogyan lehetne fenntartani egy magasabb szintet vagy legalább is időnként újra felpörgetni a forgalmat az üzletedben, anélkül, hogy vagyonokat kellene költened reklámokra?

Nos, egy üzletnek lehetnek költségesebb és kevésbé költséges (akár ingyenes) marketing eszközei, megoldásai is. A következőkben 3 +1 bónusz ötletet mutatok az utóbbi, vagyis a pénztárcakímélő, költségvetésbarát lehetőségekre.

Képernyőfotó 2017-08-08 - 14.25.03

1. Helyi marketing

Helyi marketing alatt azt értem, hogy a környéken élőket, ott dolgozókat célzod meg a kommunikációs és reklám tevékenységeddel és megpróbálod beinvitálni őket, hogy térjenek be hozzád, vásároljanak nálad.

A legtöbb esetben nem lesz elég, ha egy szép megállítótáblát helyezel ki a boltod elé és várod, hogy majd észreveszik az emberek. Megtorpannak, megnézik a kirakatod és már lépnek is be az üzleted bejáratán. Ezek a passzív megoldások, és a bennük rejlő újdonság ereje hamar kifullad. Próbálj meg kicsit proaktívabb lenni és a vásárló mentes percekben (órákban) a szomszédos boltokkal ismerkedni, kooperálni! Cseréljetek szórólapot, ajánljátok egymást! Szervezzetek közös shopping napokat, egyéb eseményeket, kereszt-kuponozzatok!

Lehet, hogy furcsán hangzik, de a helyi marketingben is segítségül tudod hívni az online megoldásokat. A Google Cégem* oldalára regisztráltál már? Hogy miért lenne hasznos? Mert, ha megteszed, akkor a helyi keresések alkalmával egyből a Google találatok első oldalára kerülhet üzleted! Sokan mobillal a kezükben sétálnak és online böngészik, járnak utána, hogy a közelben hol található A vagy B bolt. Alap tehát, hogy Te is ott legyél, rajta legyél a Google térképén üzleteddel. A regisztráció során töltsd ki a lehető legtöbb információt a boltodról! (Nyitva tartás és elérhetőségek alap, de jó ha képek illetve vélemények is vannak a boltról.)

 

2. Gerillamarketing

Ismeritek ezt a kifejezést? Mit is takar pontosan? Egy nem hagyományos marketing eszközt illetve technikát. Olyan marketing fogások gyűjtő neve, melyek általában váratlanul érik a fogyasztókat, viszont a meglepetés erejével hatva, igazán eredményesek és elmékezetesek. A gerillamarketing üzenetei, értelemszerűen, nem hagyományos reklámfelületeken jelennek meg. Egy-egy célcsoportra fókuszálva, a legmegfelelőbb helyeket, lehetőségeket felkutatva, szokatlan, újszerű módon bukkanak fel, hogy aztán a célcsoport önállóan, offline vagy online, módon terjeszteni kezdje őket. Ìgy jut el egy-egy akció híre még több emberhez.

Ha offline megoldásokban gondolkodunk, akkor legegyszerűbben alkalmazható eszközök talán a lufi, termékminta, matricák. Első hallásra valószínűleg nem tűnnek túl izgalmas kellékeknek, de ha sikerül kreatívan felhasználnod őket, akár még médiamegjelenést is generálhatnak számodra. Jó-jó, de mégis hogyan? Mondjak egy példát?

Mondjuk a lufi nagyon jól mutathat a bejáratod közelében is, csokorba fogva. A szél mozgatja, ezáltal automatikusan is vonzza az emberek tekintetét. De hallottál arról az esetről, amikor egy üzlet tulajdonosa a környező utcákban parkoló összes autó visszapillantójára egy-egy piros lufit akasztott? Plusz természetesen az üzlete elé is, hogy mindenki tudja, hogy hova/meddig kell követni a piros lufi utat?!

Fogd ezeket a kellékeket és csavarj egyet az alkalmazásukon! ;) Hidd el, pár napig biztosan mindenki erről fog beszélni, akit elért az akció. Na és persze azok ismerősei is. Egy jó tanács: ha tervezel hasonló tevékenységet, mindenképpen gondold végig, járj utána, hogy ne sérts meg vele senkit és semmilyen szabályt! Ha pedig ez megvan akkor posztold online is, hátha úgy is terjedni kezd majd a híre!

 Támadt egy jó ötleted, esetleg már meg is valósítottad! Büszkélkedj el vele! Mutasd meg, küldd el nekünk a Facebook csoportunkban!

 

3. Influencer marketing

Az előbb már utaltam a médiamegjelenésekre. Nos az influencer marketing egy olyan, manapság kifejezetten felkapott irány, amikor kvázi médiamegjelenést vásárolsz magadnak, egy adott, a célcsoport által kedvelt "híresség" felületein. A hírességet azért tettem idézőjelbe, mert nem feltétlenül kell egy olyan központi személyre gondolnod, akit az egész ország ismer. Elegendő, ha véleményvezér egy bizonyos szegmensben. Ha a célcsoportod, a vevőid követik, ismerik és elismerik. Fontos, hogy az általad válaszott influencernek legyen kapcsolódási pontja az üzletedhez, a termékeidhez. 

Mitől olyan eredményesek az e fajta együttműködések? Mert úgy hatnak, mint egy jó barát ajánlása. Olyan személytől kapunk figyelemfelkeltő információt, akiben megbízunk, akire talán kicsit fel is nézünk, akinek adunk a szavára. 

Az influencereknek nem feltétlenül kell fizetned, akár barter alapon is működhet a megállapodás. Keress a célcsoportod számára fontos véleményvezéreket, kövesd őket a közösségi média oldalaikon. Likeold, oszd meg posztjaikat, szólj hozzá pozitívan tartalmaikhoz, majd pedig, ha elérkezett az idő, hívd meg őket üzletedbe. Vezesd körbe őket, készíts velük közös képet, kedveskedj nekik ajándékkal! Ők cserébe majd cikket, bejegyzéseket írhatnak rólad és ajánlják az üzleted követőiknek.

 

+1 Bolti marketing 

Ha sikerült újabb tömegeket bevonzani a boltodba, akkor itt az ideje, hogy lenyűgözd vásárlóidat! Készítsd elő a terepet! Rendezd be az üzleted úgy, hogy látványos, hangulatos ugyanakkor barátságos legyen. Fokozd a vásárlásélményt! Érd el, hogy a vásárló szívesen, és minél tovább tartózkodjon az üzletedben! Ez esetben várhatóan több termék kerül majd a kosarába is, illetve pozitív élményekkel távozik majd tőled. Adj meg számára minden szükséges információt a vásárláshoz, de ne legyél túl rámenős! Ha ügyes vagy, biztos lehetsz benne, hogy az elégedett vevőd nem csak visszatér majd, de önként ajánlja tovább üzletedet barátainak, ismerőseinek.

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod olyanokkal, akiket szerinted érdekelhet. Csak válassz egy gombot és csatornát a bal oldalon (mobil nézetben az oldal alján)!

Kérdésed vagy ötleted lenne, amit szívesen megosztanál! Írd meg bátran kommentben!

*Google Cégem

Jelentkezz Te is!

ITT AZ IDŐ

Posted in Bolti Marketing, Üzletberendezés, Visual merchandising and tagged , , , , , , , .

3 Comments

  1. Kedves Laura!
    Érdeklődve olvasom az írásaidat, és bizony nagyon sok jó tanácsod van a régi és az új üzletek tulajdonosainak…..amik nagyon jól működnek a városokban, ahol rá kell találni az embereknek a számukra legmegfelelőbb üzletre. Az én virág és ajándék boltom egy kis városban van ahol sok kispénzű ember él, itt majdnem mindenki ismer mindenkit. A tőlünk 15-15 km-re lévő nagyobb városokból ide nem tudok vásárlókat csábítani. Próbálom a vásárlókat maximálisan kiszolgálni, de itt meg is rekedtem. Nem tudom tovább fejleszteni az üzletemet. Gondolkoztam online bolton is, de a virág eladás itt körülményes, ráadásul szintén helyben oldják meg az emberek. Az ajándék pedig lerágott csont (legalábbis a képkeret, dekor ajándéktárgyak, fűszertartók, képek,bizsuk, home dekor ajándéktárgyak stb). Így úgy gondolom ezzel a szakmával nem tudnék felfuttatni egy webshopot.
    Tudom az interneten csak újszerű, ötletes ötletekkel lehet felkelteni a figyelmet, de itt kicsit el is vesztem. Mi az ami a szakmámmal valamennyire rokon, tehát kamatoztatni tudom a tudásom és eladható a neten? Mivel ez egy kis város, a marketing ötletek úgy érzem nem vezetnek eredményre, itt inkább a szájhagyomány és a megszokás az úr. Az itt elérhető forgalmat szerintem elértem, bár van konkurencia, de úgy gondolom én vagyok a legjobb. Neked erről mi a véleményed? Lehet kitörési pont a neten ebben a szakmában?
    Köszönöm ha megtisztelsz a válaszoddal!
    Tisztelettel:
    Nagyné Ági

    • Kedves Ági!

      Jól értem: úgy gondolod, hogy kihoztad a maximumot az üzletedből? Vagyis nem érhető el több vásárló és nem tudod tovább növelni a kosárértéket sem? Ez a jelenlegi szint, azonban nem megfelelő, nem elegendő? Szerintem úgy online, ahogy offline is a mai vásárlók különlegességre vágynak. (Ismered például a Wild Flower Bart?) Nem azt mondom, hogy rögtön át kell formálni az egész boltot, de kell, hogy legyen benne egy picike varázslat. A Te üzleted miben különbözik a konkurenciától? Más termékeket/virágokat árulsz? Jobb a kiszolgálás? Egyedibb a berendezés? (Jobban tudok segíteni, ha kicsit többet tudok.)

      A webshopos terjeszkedéssel kapcsolatban az első ötleteim ezek voltak: különleges virág magok, különleges papír-írószer (ne kérdezd miért :) valahogy nekem nagyon passzolna, akinek van az asztalán szép, friss virág, annak legyen/lehetne passzoló, igényes írószer is) illetve pont az egyik Facebookos posztunk alá kommentelte Lilián hogy sehol nem talál olyan beszerzési forrást, ahol kirakat dekoráláshoz tudna alapanyagokat vásárolni. Íme egy piaci rés :)

      Ha már itt tartunk, én is épp azon gondolkodtam, hogy melyik üzlettípus legyen a következő, akiknek a havi sorozatunkban adnék pár tippet. De ezzel el is dőlt :)
      Csütörtökön akkor a virágboltok jönnek majd. Ha lenne még kérdésed, nyugodtan tedd fel, szívesen válaszolok akár itt is tovább.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.